Pre-Run check done! Nesten da.

3 dager til løp og utstyret er på plass. OK det har kanskje vært på plass en stund. Og ikke er det sååå mye utstyr heller siden det bare er 5 mil med delvis støtte. Men det er viktig å få en del av det på plass og ikke minst testet før man begir seg ut på langtur. Det er mye som kan gjøre turen ekstra ubehagelig som er ganske unødvendig.

Top listen over ustyr som jeg har måttet teste:

  1. Sko
  2. T-skjorte
  3. Sokker
  4. Boxere
  5. Vest

Annet utstyr synes jeg ikke er så viktig. Caps og solbriller har jeg aldri opplevd kunne være et problem. Mat (energibarer) er jo mat og heldigvis for meg så er mat mat, ikke så mye å lure på. Bare jeg husker ikke å spise for mye av den både før og under løp.

Løpesko

Det jeg har jobbet mest med å teste å få på plass var sko. Løpeskoene synes jeg egentlig er litt en plagsom greie. Jeg har flere gange kjøpt sko i en butikk, hvor jeg også har prøvd de, for så etter noen mil å finne ut av at de egentlig er ganske vonde for føttene. Først ut i denne kategori var Asics Gel-Fujisetsu 2. En hardfør piggsko i Gore-tex. Didn’t work out. Passet fint i butikken men etter 5 km begynte den å gnage. Etter 12 km blødde begge hæler og fant aldri en måte å tape føttene slik jeg unngikk gnaging. Andre gang var Hoka Speedgoat som egentlig var en sko jeg hadde sett etter i 5 måneder. Plutselig fant jeg den i en butikk og enda på tilbud. Den passet sånn OK i butikken. Første løpetur gikk også fint og samme andre. Men på tredje løpetur begynte jeg plutselig å tråkke over, ikke bare en gang med 3-4 fire gange og på begge bein. Det var som om at føttene hadde helning utover i skoene selv om det skulle være nøytrale sko. Som erstatning har jeg kjøpt et par Salomon Fellraiser. Dessverre har jeg ikke fått testet de mer enn 25 km så kanskje jeg får en liten overraskelse på lørdag.

T-skjorte

Det er vel kun en måte å lære ting på når gjelder løping, hvert fall når det gjelder test av utstyr. Og det som har overrasket meg mest er at såpas likt utstyr som t-skjorter kan gi så markant forskjellig resultat. Jeg har et par t-skjorter som ser ut akkurat som de skal, lette, ventilerende og svettetransporterende. Men de gir gnagsår på brystvortene. En av de er fra Salomon og en nærmest identisk t-skjorte fra Helly Hansen fungerer uten problemer. Og det er ganske kjipt å få gnagsår på brystvortene, det gjør jo vondt i en uke etterpå.

Nike Dri fit- Breath er vinneren av t-skjorter. Veldig bra i +10 grader og opp fordi den har mesh rygg og ventilerer bra. I tillegg til ikke å gi meg gnagsår…

Sokker

Sokkene mine har jeg heldigvis fått testet. Vinneren hos meg er billigsokkene fra Löplappet som er laget av Wright. De er bra om de er våte eller tørre. Ingen unødvendig friksjon. Ofte har jeg opplevd at sokker plutselig kan lage litt friksjon med en søm i skoa om de blir våte. Så greit å få våte føtter en gang iblant om man også gjør det på løp.

Bortsett fra skoene, så er jeg kit komplett til Romeriksåsen på Langs på lørdag! Får håp skoene holder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.